Slaapproblemen: veelvoorkomende oorzaken + 8 tips

8 tips tegen slaapproblemen

Slaapproblemen zijn erg vervelend. Zo vervelend zelfs dat ze een negatieve uitwerking kunnen hebben op je dagelijkse doen en laten. ‘s Nachts kun je de slaap niet vatten en overdag zit je uitgeput op je werk. Da’s niet helemaal de bedoeling natuurlijk! Wat zijn veelvoorkomende oorzaken van slaapproblemen en wat kun je ertegen doen?

7 á 8 uur slaap per nacht

Een mens heeft gemiddeld 7 á 8 uur slaap per nacht nodig. Te weinig is niet goed, maar teveel ook niet! Wist je dat te veel slapen de kans op gezondheidsproblemen verhoogt? Volgens onderzoek van The New York Times neemt de kans op een hartaanval of hartstilstand met maar liefst 41 procent toe als je 10 of meer uren per nacht slaapt.

Oorzaken van slaapproblemen

Veel voorkomende oorzaken van slaapproblemen zijn stress (piekeren), een verkeerde houding, overmatig gebruik van middelen als alcohol en slaappillen en blauwe schermen. Met ‘blauwe schermen’ bedoelen we mediagebruik: televisie kijken en gebruik van de mobiele telefoon of tablet. Het blauwe licht dat uit deze beeldschermen komt heeft invloed op de vermogen om te slapen. Slapeloosheid kan ook te maken hebben met diepere, psychische problemen. Heb je hiermee te maken, vraag dan altijd professioneel advies aan de huisarts.

Tips tegen slapeloosheid

Wat te doen als je de slaap niet kunt vatten? Adviezen van experts vliegen je om de oren. Wat werkt wel, wat niet? 8 tips.

  1. Hou een vast ritme aan: rust en regelmaat
  2. Stop een uur voordat je gaat slapen met appen, gamen, streamen, selfies maken. Kortom: ga offline!
  3. Blijf niet liggen woelen. Lukt het niet om de slaap te vatten, zoek dan afleiding. Niet in tv kijken, maar drink bijvoorbeeld een kopje thee of ga een boek lezen.
  4. Beweeg voldoende overdag. Beweging zorgt ervoor dat je lichaam voldoende energie gebruikt en aan het einde van de dag moe is.
  5. Een goede houding is essentieel. Met een gezondheidskussen van Medipas ben je verzekerd van een goede nachtrust.
  6. Vergeet de tijd! Kijk niet op de wekker (of je telefoon). Besef van tijd zorgt er alleen maar voor dat je gaat piekeren.
  7. Heb je regelmatig slaapproblemen? Probeer dan eens ademhalingsoefeningen te doen voordat je naar bed gaat, Werkt ontspannend!
  8. Drink vanaf twee uur voordat je gaat slapen geen cafeïnehoudende dranken meer, zoals koffie en cola.
Share: